استاندارد ها و سيستمهای توليد باركد

درحالی‌که پیش از این قواعد رمزگذاری بارکدها فقط اجازه نمایش اعداد را می‌داد به کمک نشانه‌گذاری‌های جدید می‌توان از مجموعه حروف بزرگ الفبای انگلیسی تا مجموعه کامل نویسه‌های ASCII و حتی بیشتر از آن را در یک‌بارکد گنجاند. نیاز به گنجاندن داده‌های بیشتر با توجه به محدودیت اندازه بارکدهای اولیه به ظهور رمزهای ماتریسی (نوعی بارکد دوبعدی) انجامید که برخلاف بارکدهای اولیه به‌جای آن‌که از دسته‌ای از میله‌های متساوی تشکیل‌شده باشد جدولی متشکل از سلول‌های مربع شکل است. بارکد پشته‌ای، سازشی بین بارکد دوبعدی و بارکد میله‌ای است که نشانه‌گذاری‌های قدیم بارکدهای میله‌ای را گرفته و در قالبی که اجازه وجود چند ردیف از بارکدهای میله‌ای را می‌دهد می‌گنجاند.

با توجه به كاربردهای متفاوت، سیستم‌های توليد باركد بسياری وجود دارند که بر اساس الگوهای متفاوت، روش رمزنگاری و توليد کد در آن‌ها باهم تفاوت دارد. به‌عنوان‌مثال در سیستم خرده‌فروشی اروپايی از استاندارهای EAN استفاده می‌شود. از معروف‌ترین استانداردهای باركد می‌توان از: EAN13 -EAN 8 – 2 OF 5 Chkd Mode – Coda Bar – Code 128 – code 39 – UPC  و Interleaved 2 of 5 نام برد.

استاندارد 39:
اين استاندارد، استانداردی صنعتی می‌باشد كه در خط توليد و جهت سیستم‌های اطلاعاتی داخلی يك شركت مورد استفاده قرار می‌گیرد. كاراكترهای قابل‌استفاده در اين استاندارد عبارت‌اند از:

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

A B C D E F G H I G K L M N O P Q R S T U V W Y Z

+ – / $ %. *

خط فاصله يا Space

در ابتدا و انتهای باركد علامت ستاره درج می‌گردد و ممكن است در بعضی از باركدخوانها به‌عنوان يك كاراكتر مستقل قابل‌خواندن نباشد. اين استاندارد محدوديتی ازنظر طول ندارد و می‌توانید هر كدی با هر رقم داشته باشيد. ازنظر فنی، دارای دانسيته (حجم ذخیره‌سازی اطلاعات به پهنای باركد) پائين است اما به‌خوبی خوانده می‌شود. جهت جلوگيری از بروز خطا در زمان خواندن اطلاعات توسط بارکد خوان، در زمان نوشتن و خواندن اطلاعات از رقم كنترلی استفاده می‌گردد. اين رقم كنترلی، آخرين رقم در يك كد است كه به‌صورت رقم اضافی نوشته می‌شود.

استاندارد EAN13
استانداردی است كه توسط موسسه EAN (European Article Numbering) تدوين گرديده است. اين استاندارد برای كد ملی و اقلام صادراتی استفاده می‌شود و در آن فقط می‌توان از اعداد استفاده نمود. تعداد ارقام ارائه شده به اين استاندارد بايد 12 رقم باشد كه يك رقم كنترلی به آن اضافه می‌گردد. ارقام تشکیل‌دهنده باركد در اين استاندارد دارای معنای زير می‌باشند: يك تا سه رقم اول نشان‌دهنده كد كشور (‌ به‌عنوان‌مثال 0 برای آمريكا و 626 برای ايران)، پنج رقم بعدی کد سازنده کالا و چهار رقم نهايی برای كد توليد يا كد سريال توليد است. ازنظر دانسيته اين استاندارد بسيار خوب است.

استاندارد 2of5
اين استاندارد نيز صنعتی است و ازنظر دامنه اطلاعات قابل کد کردن از استاندارد 39 ضعیف‌تر است زيرا فقط اعداد را می‌پذیرد. ازنقطه‌نظر فنی دارای دانسيته فشرده‌تر از استاندارد 39 است و می‌توان اطلاعات طويل را با اين استاندارد كد كرد.

استاندارد 128
استاندارد كنونی ازجمله پیشرفته‌ترین استانداردهای صنعتی باركد در دنيا می‌باشد. قابليت کد کردن تمامی حروف و اعداد را دارد و مانند استانداردهای 39 و 2 of 5 می‌تواند طول نامحدود داشته باشد. به‌طور پیش‌فرض يك كاراكتر كنترلی اختصاص می‌دهد، ازاین‌رو می‌توان در مورد صحت اطلاعات خوانده‌شده اطمينان داشت.

استاندارد UPC

استاندارد UPC روش‌های مختلف شماره و بارکد بسته‌های متوسط و ظروف حمل‌ونقل و روش دیگری برای برقراری ارتباط است که بارکد شامل تعداد سفارش خرید، تاریخ انقضا و یا اطلاعات دیگر تعریف می‌کند.

Call Now Buttonمشاوره و فروش